Kashrus Kurrents Fall 2017
Q: What are the halachos regarding eating or cooking meat and fish together?
A: Chazal tell us that it is unhealthy to eat meat and fish together, meat which was cooked with fish, or fish which was cooked with meat.1 The Magen Avrohom suggests the possibility that people are no longer sensitive to the combination of meat and fish, and that eating this is no longer unhealthy.2 However, common practice is to avoid eating meat and fish together and not rely on the Magen Avrohom.3 Regarding this halacha, chicken has the same status as meat.4
If a person ate fish and would like to eat meat, or if he ate meat and would like to eat fish, he is required to take certain actions. The Shulchan Aruch states that he must wash his hands, but according to the Rema it is not Ashkenzai practice to do so.5 He must cleanse his palate by both eating another food and drinking something, or at the very least drinking something.6 If half an hour has passed since he ate the first food, it is not necessary to do so.7
It is permitted to have meat and fish on the same table at the same time.8 However, for practical reasons people generally clear away the fish plates before serving meat or chicken on Shabbos. Meat and fish should not be cooked in the oven at the same time, even in different pans, unless one of the pans is covered.9
L’chatchila, one should not cook meat and fish together even if there is sixty times as much meat as there is fish, or sixty times as much fish as there is meat. However, b’dieved, the rules of bittul b’shishim apply. 10 This halacha is applicable to the use of Worcestershire sauce, which contains fish. If the other ingredients in the Worcestershire sauce are sixty times as much as the fish, so that the fish is already botul, then the sauce can be cooked or eaten with meat. However, if this is not the case the sauce should not be cooked or eaten with meat, l’chatchila. B’dieved, the fish in the sauce will be botul in the meat and the food may be eaten.
It is permitted to cook fish in a clean fleishig oven. Furthermore, it is permitted to cook or eat fish in a utensil that had previously been used for meat, and vice versa to cook or eat meat in a utensil that had previously been used for fish.11 There are some people who have a custom not to do so.12 However, if you do not have this custom there is no need to be stringent. It is permitted to barbeque fish on a completely clean fleishig grill. However, one cannot barbeque fish on a fleishig grill which has meat residue. Halachically, one may cover dirty fleishig racks with two layers of foil and place the fish on the foil and grill it in an open barbeque, taking care that the fish does not touch the sides of the barbeque where there is meat residue. However, this may be done only if the foil will not burn or tear.13
If fish and meat were cooked together, the utensil in which they were cooked should be kashered. If it is not possible to kasher it, there are opinions that one may wait 24 hours and then use the utensil.14
Sefardim do not cook or eat fish and milk or fish and cheese together. Some Sefardim have the custom not to cook or eat fish and butter together, while others allow this.15 Ashkenazim have no such custom and may cook or eat fish with milk, cheese or butter.16
1. פסחים דף עו ע”ב ושו”ע יו”ד סי’ קטז סעי’ ב ואו”ח סי’ קעג סעי’ א.
2. מג”א שם ס”ק א הובא במ”ב שם ס”ק ג, ועי’ בפת”ש יו”ד סי’ קטז ס”ק ב שהביא משו”ת חת”ס סי’ קא שאין סכנה בזה”ז ועוד שאפשר שדבר זה לא נאמר אלא במין ביניתא ולא במיני דגים המצויים בינינו, אמנם החת”ס כתב שאין לסמוך ע”ז למעשה דאפשר דהו”ל כמו דבר הנאסר במנין, אבל בשו”ת דברי מלכיאל ח”ב סי’ נג תמה שאין זה גזירת חז”ל אלא שמצד מצות ונשמרתם לנפשותיכם אמרו שאין לאכול דבר זה מפני שמזיק.
3. הדרכ”ת סי’ קטז ס”ק טז הביא משו”ת שבות יעקב ח”ג סי’ ע שאין לסמוך על המג”א בזה בספק סכנה, ומ”מ לסניף יש לצרף דבריו להקל.
4. פת”ש שם ס”ק ב בשם שו”ת שבות יעקב ח”ג סי’ ע.
5. שו”ע ורמ”א יו”ד סי’ קטז סעי’ ג הובאו במ”ב סי’ קעג ס”ק ג.
6. רמ”א ומ”ב שם, ובשעה”צ שם ס”ק ב כתב “ובחכמת אדם כלל סח כתב וז”ל יש נוהגין לרחוץ ידיהם בין בשר ודגים אבל אין מן הצורך ומ”מ ישתה דבר ביניהם שלא לאכלם יחד עכ”ל”.
7. עי’ ברמ”א יו”ד סי’ פט סעי’ א שהתיר אכילת גבינה לאחר בשר בלי קינוח והדחה אם המתין שעה אחת, ואף ששם סיים הרמ”א שנכון להמתין ו’ שעות מ”מ כאן בודאי יש להקל לאחר המתנת שעה. ונראה שיש להקל אף לאחר המתנת חצי שעה שכן מצינו באכילת בשר לאחר גבינה שצריך קינוח והדחה כמש”כ הרמ”א שם סעי’ ב ומ”מ רבים נוהגים היתר בלי קינוח והדחה לאחר המתנת חצי שעה כמש”כ בשו”ת מהרש”ג ח”א סי’ יג וספר מטה ראובן סי’ קפו, וכן אמר מו”ר ר’ משה היינעמאן שליט”א להקל כאן לאחר המתנת חצי שעה.
8. נודע ביהודה קמא אהע”ז סי’ יג, והדרכ”ת סי’ קטז ס”ק יג הביא מספר קול יהודה שאסור להעלות דגים עם בשר בשלחן אחד אבל בשו”ת שבט הלוי ח”ו סי’ קיא אות ג (א) כתב שאין לחוש לזה.
9. רמ”א יו”ד סי’ קטז סעי’ ב, ולענין בדיעבד עי’ בט”ז שם ס”ק ב וש”ך שם ס”ק א, ואם אחד מהם מכוסה מותר כדאיתא בשו”ע יו”ד סי’ קח סעי’א.
10. הט”ז יו”ד סי’ קטז ס”ק ב כתב דחמירא סכנתא מאיסורא ולא מהני ביטול בששים בבשר ודגים, אבל הש”ך בנקודות הכסף חולק ע”ז, והפת”ש שם ס”ק ג הביא משו”ת חות יאיר סי’ סד ושו”ת שבות יעקב ח”ב סי’ קד ושו”ת חת”ס סי’ קא להקל בזה, וכן פסק החכמ”א כלל סח סעי’ א. והפת”ש שם כתב שלפי”ז מותר אף לבטלו לכתחלה ולא שייך הדין שאין מבטלין איסור לכתחלה כיון שאין כאן איסור אלא סכנה וכל שנתבטל בששים שוב אין סכנה, אמנם הדרכ”ת שם ס”ק כ הביא שיש מחמירים בזה, ובשו”ת מהרש”ם ח”ג סי’ רפח כתב שכיון שבגוף הדין נחלקו הפוסקים אם מהני ביטול לכן אין לסמוך על זה לבטל לכתחלה.
11. ט”ז יו”ד סי’ צה ס”ק ג וסי’ קטז ס”ק ג.
12. טור יו”ד סי’ קטז הובא בחכמת אדם כלל סח.
13. אין כלי אוסר כלי בלא רוטב כמש”כ הרמ”א יו”ד סי’ צב סעי’ ח, ואף שכתב הרמ”א שיש ליזהר לכתחלה מ”מ בכה”ג מותר אף לכתחלה כמש”כ בשו”ת אגרות משה יו”ד ח”ג סי’ י’.
14. הפת”ש יו”ד סי’ קטז ס”ק ג הביא מהתפארת למשה שאם נפל דג לקדרה של בשר או איפכא צריך הגעלה, אמנם בשו”ת שבות יעקב ח”ג סי’ ע כתב שהכלי מותר בלי הגעלה, והדרכ”ת סי’ קטז ז”ק כח הביא משו”ת דברי מלכיאל ח”ב סי’ נג להתיר לאחר ששהה מעת לעת.
15. הב”י יו”ד סי’ פז כתב שאין לאכול דגים בחלב, והפת”ש שם ס”ק ט הביא מר’ בחיי פ’ משפטים שיש סכנה בדג עם חלב וה”ה עם גבינה אבל אם חמאה שרי, ועי’ בשו”ת יחוה דעת ח”ו סי’ מח שיש מנהגים שונים בזה.
16. הדרכי משה יו”ד סי’ פז ס”ק ד כתב שנתערב להב”י בשר בחלב, וכ”כ הט”ז שם ס”ק ג והש”ך שם ס”ק ה שהוא ט”ס, וכ”כ המג”א בהקדמתו לסי’ קעג.