מקצת הלכות הגעלת והכשרת הכלים לפסח לפי מנהגי ספרדים
- Utensils that are used during the year with chometz are forbidden to be used during Pesach without kashering them according to Halacha. From the time it is prohibited to eat chometz on Erev Pesach, it is forbidden to use the utensils without kashering them according to Halacha. The proper kashering method used to rid a vessel of chometz is dependent upon the original method of food preparation through which chometz was absorbed into the vessel.1
- We do not recite a bracha when kashering an item since it is a negative commandment not to consume the taste of non-kosher food.2
- Sephardic custom is that the method of kashering depends upon the most common usage of the vessel. Therefore, it is sufficient to pour boiling hot water from a כלי ראשון on a hot plate after cleaning it to make sure there is no chometz on it.3
- Utensils (such as cups) that were used year-round with cold chometz, even if they are made from earthenware or nylon, can be kashered by washing them well with cold water.4 Although the vessel may have come into contact with hot bread, as long as it was not used within the past 24 hours with hot chometz, it can be kashered.
- Utensils made from wood, stone, bone, plastic or nylon can be kashered like metal vessels according to the method of their usage.5
- Glassware needs to be washed well inside and out with cold water. Pyrex can be kashered in the same manner.6
- A hot water urn needs to be kashered for Pesach, even though it was most often used for water and not chometz.7
- The halachot of kashering are numerous and complex. Therefore, it is proper for a talmid chochom to oversee the process.8
1. שולחן ערוך סימן תנא
2. איסור והיתר (כלל נח סימן קד) ספר הפרדס(דף כח ע”א) ולא כתוס’ עבודה זרה (סז:)
3. שלחן ערוך סימן תנא סעיף כה ,שו”ת רב פעלים חלק ג(סימן כח), חזון עובדיה פסח עמוד קלד
4. לא הלכו בכל כלי אלא אחר רוב תשמישו. שו”ת הרשב”א חלק א סימן שעב. ש”ע סימן תנא
5. חזון עובדיה פסח עמוד קנא, ציץ אליעזר חלק ד סימן ו
6. שולחן ערוך סימן תנא סעיף כו, אבות דר’ נתן פרק מא הלכה ו
7. מה שאמרו שהולכים בכל כלי אחר רוב תשמישו, אין הכוונה אם השתמשו בו ברוב פעמים לחמץ או לא, אלא לאופן השימוש בכלי. ילקוט יוסף איסור והיתר כרך ג עמוד תסט
8. ספר חסידים סימן תשלא